ДЕОБАНДИ ҚОЗҒАЛЫСЫ
Деобанди – Британия тарапынан қаналып отырған Үндістанда пайда болып, Оңтүстік Азия мен Батыс елдерінің ханафи мәзһабын ұстанатын мұсылмандар арасында кең тараған қозғалыс. Бұл жамағаттың негізін 1866 жылы үндістандық Мұхаммед Қасым Нанаутауи (1833-1883), Рашид Ахмад Гангохи (1829-1905) қалаған. Олар рухани бастау ретінде Монғол империясы тұсындағы реформатор, ғалым Шах Уалиуллаһтың көзқарастары мен уаһабилік ұстанымдарды арқау еткен.
Бірінші кезекте сол кезде Ұлыбритания бодандығында болған Үндістанның солтүстігіндегі Деобанд елдімекенінде «Дарул-Улум» діни мектебі ашылады. «Деобанди» мектебі әуелде отарланған мұсылман елдерінде Исламның фундаменталды негізін қайта қалпына келтіру, сондай-ақ мұсылман қоғамын Батыстың құндылықтары мен ықпалдарынан тазарту мақсатында құрылды.
Деобанди идеологиясы осы мектеп жақтастарының белсенді насихатымен Үндістанмен көршілес Пәкістан және басқа да мұсылмандар тұратын көптеген елдерге кеңінен таралды. Бүгінде Үндістан, Пәкістан, Ауғанстан, Бангладеш және Азия, Африка, Еуропа елдерінде олардың 15 мыңнан аса медресесі және бірнеше университеті жұмыс істеуде. Осы оқу орындарында тәлім алғандар, сондай-ақ осы мектептің ұстанымын қолдайтындар «деобандтықтар» деп аталады.
Мәзһабта деобандтықтар ханафи жолын ұстанады. Бірақ діни сенімде нақты матуридилік немесе ашғарилікты ұстанады деп айту қиын. Сонымен қатар деобандтықтар сәләфилік-уаһабилік ақиданы ашық теріс деп санамайды.
Деобандилер жақтастастары мәуліт секілді дәстүрлі діни мерекелерді тойлауға, әулие деп саналған адамдардың кесенелеріне зиярат етуге қарсы. Бұлар олар үшін бидғат болып есептеледі. Олар теледидар көруге, музыка тыңдауға, суретке түсуге қатаң тыйым салады, саясатқа араласып, діни негізделген саяси партиялар арқылы белсенді жұмыс жасайды.
Сонымен қатар Қазақстан үшін деобандилер ұстанымы біздің қоғамда қалыптасқан мәдени және әлеуметтік құндылықтарға сәйкес емес. Себебі деобандтықтар қазақ халқының көптеген әдет ғұрыптары мен салт-дәстүрін дінге қайшы қойып, бидғат ретінде қарайды. Олардың еркек пен әйелдерінің киім кию үлгісі де өзгеше. Тұрмыстық жағдайы мен іс-әрекеті де біздің халықтың дәстүрінен, әдет-ғұрпынан ерекшеленеді. Деобанди өкілдері әйел затына тым қатал қарым-қатынасы үшін халықаралық ұйымдар тарапынан айыпталған.
Сондай-ақ, деобандтықтар басқа діни ағым өкілдеріне, әсіресе шииттерге қаталдық әрі төзімсіздік танытады, ал олардың тым радикалдылары шииттерді бидғатшы әрі діннен безген (кәпір) деп санайды. 1980-90 жылдары деобандтардың Үндістанда сопылық жолын ұстанып, ұлттық ғұрып-әдеттерді құптайтын исламдық «Барелуи» қозғалысымен және шииттермен діни негізде дауласып, бірнеше рет қарулы қақтығыс ұйымдастырғандығы тіркелген.
Деобандилер қозғалысы діни негізде саясиланған деп айтуға болады. Пәкістан, Үндістан және Бангладеште олардың ресми тіркелген партиялары бар. Олар: «Джамиат Улема-и-Хинд», «Джамиат Улема-и-Ислам», «Маджлис-и-Ахрар-и-Ислам», «Партия Ахрар» (Индия), «Сипах-и-Сахаба Пакистан», «Хефазат-и-Ислам Бангладеш» және басқалар. «Лашкар-и-Джангуи», «Талибан», «Техрик- и-Талибан», «Пакистан», «Сипах-и-Сахаба» сында «Деобанди» жамағатымен байланысты әскери жасақталған бірнеше ұйымдар қарулы конфликтілерге жауапты болған. Деобандилік «Харакат әл-жиһад әл-исламия» қазір Кашмирді Пәкістанға толықтай қосу үшін қарулы және идеологиялық күрес жүргізуде.
ҚМДБ Діни оңалту бөлімі